FANDOM

Ulica Morska w Gdyni – najdłuższa ulica w Gdyni. Liczy ona ok. 8,3 km długości. Prowadzi od centrum Gdyni do granicy z Rumią.

PrzebiegEdytuj

Ulica Morska przechodzi przez dzielnice: Działki Leśne, Grabówek, Leszczynki, Chylonię oraz Cisowę. Ulica Morska jest przedłużeniem ulicy Śląskiej. Ulica Morska krzyżuje się z następującymi ulicami:

  • Ul. Chylońska

HistoriaEdytuj

Ulica Morska, wraz z ul. Chylońską, do roku 1930 były częścią Szosy Gdańskiej. W latach 1945-1990 ulica Morska nosiła nazwę Czerwonych Kosynierów. W 1963 roku zaczęła się intensywna zabudowa Chyloni, co spowodowało przebudowę jezdni i dodanie drugiego pasa ruchu. W 1990 przywrócono ulicy jej przedwojenną nazwę.

NazwaEdytuj

Nazwa ulicy – Morska – zaistniała wraz z powstaniem Państwowej Szkoły Morskiej (dziś Akademia Morska). W 1946 ulica została przemianowana, w związku z dniem 1 maja, na ulicę Czerwonych Kosynierów.

BudynkiEdytuj

Przed rokiem 1939 przy ul. Morskiej stanęła spółdzielnia "Kosakowo", Kolonia Robotnicza (zespół mieszkaniowy przy ul. Morskiej 108/112, podstacja transformatorowa (przy ul. Morskiej 118) oraz tartaki (przy Morskiej 80 i 114). Obecnie przy ulicy Morskiej znajdują się kościoły: pw. Świętej Roziny oraz Kościół pw. Świętego Józefa. W dzielnicy Chylonia wyróżniają się tereny zielone: Park Kiloński, Święta Góra w Trójmiejski Park Krajobrazowy oraz Siedziba Nadleśnictwa Gdańsk. Przy ulicy Morskiej znajdują się stacje paliw Orlen, Jet, Statoil, Shell, Neste (wkrótce otwarcie). Wśród wielu sklepów największe to: Kaufland, Lidl oraz Plus. Planowano także otwarcie sklepu Auchan, lecz firma ta nie zgodziła się na warunki miasta (przebudowa fragmentu ulicy Morskiej); koło skrzyżowania z ul. Kartuską znajduje się DT Chylonia. Przy ulicy Morskiej znajdują się salony samochodowe: Volksvagen, Ford oraz Skoda. Wśród szkół znajdujących się na ulicy Morskiej są m.in.: Akademia Morska (Morska 81-87), Zespół Szkół Mechanicznych (Morska 79), Zespół Szkół Hotelarsko - Gastronomicznych (Morska 77), Szkoła Podstawowa nr. 10 (Morska 192) oraz IV Liceum Ogólnokształcące (Morska 186).

Linie ZKMEdytuj

Po ulicy Morskiej kursują następujące linie: 01, 04, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, K, S, W, N20, N30, N40, 102, 104, 105, 109, 125, 141, 196, 197, 204, 241, 710, 723, 750, 759 oraz 770

Więcej z Fandomu

Losowa wiki