FANDOM

Współrzędne: 54°30' N 018°32' EGeografia

}}-->|-
Gdynia
Herb

</pre>

[[Grafika:|120px]]

</pre>

Herb Gdyni

</pre>

Flaga Gdyni

</pre>

Dewiza: Gdynia – miasto z morza i marzeń
Województwo pomorskie
Powiat miasto na prawach powiatu
Założono przed 1253
Prawa miejskie 10 lutego 1926
Prezydent miasta Wojciech Szczurek
Powierzchnia 136.0 km²
Położenie 54° 30' N
18° 32' E
Wysokość 0,0 – 205,7 m n.p.m.
Liczba mieszkańców (2006)
 - liczba ludności
 - gęstość
 - aglomeracja

252.791
1844 os./km²
1 080 700
Strefa numeracyjna
(do 2005)
(+48) 58
Kod pocztowy 81-004 do 81-919
Tablice rejestracyjne GA
Urząd miejski
Al. Marszałka Piłsudskiego 52/54
81-382 Gdynia
tel. (+48) 58 66 88 000; faks (+48) 58 62 09 798
(e-mail)
Strona internetowa miasta
3037.jpg

Trolejbus na Ulica Świętojańśka

Herb gdyni.png

Herb Gdyni

Gdynia (kasz. Gdiniô, niem. Gdingen, ros. Гдыня) jest portowym miastem nadmorskim położonym nad odnogą Morza Bałtyckiego, Zatoką Gdańską w województwie pomorskim, wchodzące w skład Trójmiasta (wraz z Gdańskiem i Sopotem). Szerzej, (również z Pruszczem Gdańskim, Redą, Rumią i Wejherowem) jest elementem aglomeracji gdańskiej.

Gdynia otrzymała prawa miejskie 10 lutego 1926 roku, jest jednym z najmłodszych polskich miast. Impulsem do rozwoju miasta była budowa portu, który zbudowano w celu zapewnienia Polsce morskiego okna na świat wobec niepewnej sytuacji w Wolnym Mieście Gdańsk.

Dzielnice Edytuj

Uchwalona 8 marca 1990 ustawa o samorządzie terytorialnym przywróciła po 40-letniej przerwie administrację samorządową na poziomie gminy. W tej samej ustawie, w art. 5 przewidziano również tworzenie jednostek pomocniczych – dzielnic, osiedli, sołectw. Gdynia jako jedno z pierwszych miast w Polsce skorzystała z tej możliwości, wprowadzając 8 maja 1991 do Statutu Miasta podział na 13 dzielnic: Śródmieście, Redłowo-Wzgórze Św. Maksymiliana, Orłowo-Mały Kack, Wielki Kack-Karwiny, Chwarzno-Wiczlino, Witomino, Działki Leśne, Grabówek-Leszczynki, Chylonia, Pustki Cisowskie-Demptowo, Cisowa, Obłuże, Oksywie-Babie Doły. Półtora roku później (9 grudnia 1992) Rada Miasta wprowadzając zmiany w Statucie podzieliła niektóre z dzielnic na mniejsze jednostki. Na przykład Śródmieście przekształcono w trzy odrębne dzielnice; Śródmieście Centrum, Śródmieście Kamienną Górę oraz Śródmieście Port. W wyniku tych podziałów liczba dzielnic w Gdyni wzrosła do 24. Kolejne, dwukrotne zmiany nastąpiły w 1998 w kwietniu połączono dotychczasowe dzielnice Chylonia i Chylonia Nowa w dzielnicę Chylonia, zaś w grudniu dzielnicę Port, która zajmowała duży obszar, ale była zamieszkana przez niewiele ponad 100 mieszkańców włączono do dzielnicy Śródmieście. W rezultacie tych ostatnich zmian liczba dzielnic zmniejszyła się do 22. Obecny kształt dzielnic jest przede wszystkim odzwierciedleniem tradycyjnych podziałów. Z tego powodu pojawiają się duże dysproporcje pomiędzy wielkością dzielnic zarówno pod względem powierzchni jak i liczby mieszkańców. Największą dziś dzielnicę – Chylonię zamieszkuje prawie 28.000 osób, gdy najmniejsza – Babie Doły liczy zaledwie 2.500 mieszkańców. Z kolei największy obszar zajmuje dzielnica Chwarzno-Wiczlino – 27,92 km², która jest aż 44 razy większa od najmniejszej Kamiennej Góry (0,63 km²).

GospodarkaEdytuj

Gospodarka morskaEdytuj

W Gdyni znajduje się 3. pod względem przeładunków port morski w Polsce (Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.). Jego specjalizacją są przeładunki kontenerów, jednak uchodzi on za najbardziej wszechstronny z portów na polskim wybrzeżu.

Gdynia jest siedzibą wielu firm z branży gospodarki morskiej - stoczni (Stocznia Gdynia SA, Stocznia Marynarki Wojennej), armatorów (Polskie Linie Oceaniczne), agencji żeglugowych, firm brokerskich i spedycyjnych, oraz wielu innych.

PrzemysłEdytuj

Ponadto w Gdyni siedziby mają zakłady przemysłu spożywczego (w tym przetwórstwa rybnego), elektronicznego (produkcja sprzętu radiowego nadawczo-odbiorczego przez Zakłady Radiowe RADMOR SA).

UsługiEdytuj

W Gdyni mają swe siedziby takie spółki, jak Nordea Bank Polska, Prokom Investments, Prokom Software S.A, Multimedia Polska, Vectra S.A.

Edukacja Edytuj

TurystykaEdytuj

Gdynia posiada rozległe nadmorskie tereny spacerowe - praktycznie w zasięgu 15 minut piechotą od dworca. Przede wszystkim, jest to Molo Południowe - cumują tam jednostki muzealne - niszczyciel ORP Błyskawica oraz żaglowiec Dar Pomorza. Na Molu Południowym znajduje się także Akwarium Gdyńskie. Z Mola Południowego do Helu, Jastarni, Gdańska, Sopotu i Kaliningradu pływają także statki białej floty (w tym tramwaj wodny do Helu i Jastarni). W gdyńskiej marinie prowadzone są liczne szkolenia żeglarskie, można także czarterować jachty. Infrastruktura jest przyzwoita, choć mogłaby być lepsza.

Ulubione trasy spacerowe mieszkańców to Bulwar nadmorski oraz kilka kilometrów piaszczystych plaż, które ciągną się do Sopotu i dalej do Gdańska. Niewątpliwym atutem Gdyni jest duża ilość lasów i zieleni oraz interesujący pagórkowaty krajobraz. Nie można zapomnieć o klifowym wybrzeżu w okolicy Orłowa i bardzo przyjemnych terenach leśnych i parkowych w tej dzielnicy. Warto także wybrać się do portu - przy Nabrzeżu Francuskim, gdzie stawały polskie transatlantyki, w sezonie cumują duże wycieczkowce. Okolice Kapitanatu Portu są dostępne dla każdego. Z Nabrzeża Pilotowego można obserwować wchodzące i wychodzące statki oraz rzucić okiem na port wojenny na Oksywiu.

Panoramę Gdyni podziwiać można z Kamiennej Góry, która jest bardzo ładną dzielnicą willowo-parkową. W północnej części miasta - w dzielnicy Babie Doły, przy brzegu, znajdują się ruiny niemieckiej torpedowni (druga torpedownia na Oksywiu należy do Marynarki Wojennej). Do niedawna kąpiel w morzu w Gdyni groziła komplikacjami dermatologicznymi, w ostatnich latach jednak sytuacja się poprawiła i można pływać bez obaw (o ile nie ma sinic).

Gdynia jest dobrze skomunikowana z resztą Trójmiasta - kolejką SKM z Gdyni Głównej jedzie się - do Sopotu 10 minut, a do Gdańska pół godziny. Gdynia posiada stale rozbudowującą się sieć trolejbusową, co w skali polskiej jest obecnie rzadkością.

Gdynia jest dosyć młodym miastem, nie posiada wielu zabytków. Najstarszym budynkiem jest XIII-wieczny kościół pw. św. Michała Archanioła na Oksywiu.

Warto również wspomnieć o XVIII-wiecznym neogotyckim zespole dworkowo-pałacowym na ulicy Folwarcznej w Małym Kacku, przebudowany w XIX, obecnie pełni funkcje liceum, oraz drugim w Gdyni Kolibkach. Pierwsze wzmianki o posiadłości w Orłowie datują się na XIII, obecny pałac ze stajnią został zbudowany w pierwszej połowie XVIII wieku.

Większość zabytków miasta pochodzi z okresu międzywojennego - wystarczy wspomnieć główną ulicę miasta - Świętojańską, czy też 10 lutego.

KulturaEdytuj

MuzeaEdytuj

TeatryEdytuj

KinaEdytuj

Szablon:Main

MediaEdytuj

Instytucje i jednostki wojskoweEdytuj

Przestępczość Edytuj

Szablon:Źródła W 2005 zarejestrowano w Gdyni 11,0 tys. przestępstw – o 5,2 tys. przestępstw (tj. o 32,1%) mniej niż w 2004, co może wskazywać na poprawę stanu bezpieczeństwa w Gdyni.

Dane porównawcze obrazujące liczbę przestępstw i kradzieży samochodów w stosunku do liczby mieszkańców Gdańska, Sopotu i Gdyni wskazują, że w dalszym ciągu utrzymuje się korzystna tendencja, według której Gdynia jest najbezpieczniejszym miastem na tle Trójmiasta.

Większość gdyńskich przestępstw została popełniona w Chyloni. Notowane są tu częste przypadki kradzieży czy pobicia. Do niebezpiecznych dzielnic zalicza się też Obłuże oraz Oksywie, a także Śródmieście i Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Sport Edytuj

Nauta Gdynia (Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej "Nauta Gdynia") – klub piłkarski założony w 1983, występujący w niższych ligach piłkarskich okręgu gdańskiego. Klub powstał z inicjatywy braci Jerzego i Andrzeja Kwidzyńskich i opierał się na bazie pracowników Stoczniowego Zakładu Transportu Samochodowego. Blisko drużyny przez cały okres istnienia klubu był jej prezes oraz kierownik Wiesław Grota. Przez wiele lat o obliczu zespołu decydowali bracia: Stefan i Marian Rozengart oraz Krzysztof i Sławomir Wiśniewscy. Sezon 2000/2001 zakończył się sukcesem w postaci awansu Nauty do V ligi, który to awans był wkładem w obchody 75-lecia Stoczni Remontowej "Nauta" SA. Sezon 2002/2003 klub zakończył na 5 miejscu w rozgrywkach V ligi, co było jego największym sukcesem. W przerwie zimowej sezonu 2003/2004, na skutek braku finansowego zaplecza, zespół wycofał się z rozgrywek i został rozwiązany. Drużyna Nauty swoje mecze rozgrywała na boisku Ogniska TKKF Checz w Gdyni Chyloni. Brak własnego boiska oraz zaplecza finansowego, w sposób zasadniczy uniemożliwiało założenie drużyn młodzieżowych oraz utrudniało funkcjonowanie drużyny. Przez drużynę Nauty przewinęło się wielu znanych na Wybrzeżu zawodników i wychowanków Arki bądź Bałtyku Gdynia, m.in. wieloletni trener zespołu Zbigniew Bieliński oraz ostatni trener Tomasz Kożuchowski, a także zawodnicy Mirosław Bartlewski, Radosław Kasprzak, Roman Tomaszewicz, Grzegorz Janzen, Waldemar Stanik, Ireneusz Michalik i Zbigniew Figura.

Chronologia historycznaEdytuj

Wybitni obywatele miasta Edytuj

Baseny portowe (kolejno od południa) Edytuj

  • Basen Jachtowy im. Zaruskiego
  • Awanport
    • Basen I (Basen Prezydenta Ignacego Mościckiego)
    • Basen II (Basen inż. Wendy)
    • Basen III (Basen Węglowy)
  • Port wewnętrzny
  • Awanport
    • Basen X (port wojenny)
    • Basen XI (port wojenny)
  • Basen XII (przy nasadzie mola - obecnie nieistniejący)

Współpraca międzynarodowa Edytuj

Miasta partnerskie Gdyni:

KomunikacjaEdytuj

Plik:Retro gdynia koscierzyna.jpg
Plik:Bydgoszcz dworzec kolejowy rozkład.jpg
Plik:Gdinio swiatojansko.jpg

Komunikacja miejskaEdytuj

Pierwszą linię autobusową uruchomiono w 1927 na trasie centrum miasta – Oksywie, kolejną – do Sopotu. W 1930 powstało Miejskie Towarzystwo Komunikacyjne w Gdyni. W 1943 zbudowano pierwszą linię trolejbusową – do Chyloni. W okresie okupacji komunikacją miejską w Gdyni zajmowali się przewoźnicy z Gdańska. Po II wojnie światowej przez wiele lat komunikację w Gdyni prowadziło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia. Od 1992 całością zarządza Zarząd Komunikacji Miejskiej, zaś przewozy realizują trzy przedsiębiorstwa komunalne: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej oraz szereg innych wykonawców, wyłanianych w drodze przetargów.

Transport kolejowyEdytuj

  • 1870 – uruchomienie linii kolejowej Słupsk-Gdynia-Gdańsk, inwestor: Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe (Berlin-Stetiner Eisenbahn Gesellschaft)
  • 1898 – linii (Gdynia)-Reda-Puck, 1903 – przedłużenie jej do Swarzewa, 1922 – na Hel
  • 1921 – linii Gdynia-Kokoszki mające skomunikowanie z Kartuzami, Kościerzyną, Chojnicami i Bydgoszczą; później dokonano korekty trasy
  • 1926 – otwarcie dworca kolejowego
  • 1929 – uruchomienie Parowozowni w Gdyni-Grabówku
  • 1930 – otwarcie linii Gdynia-Bydgoszcz, inwestor: Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe, oraz otwarcie stacji Gdynia-Chylonia
  • 1935 – otwarcie stacji Gdynia-Orłowo
  • 1937 – uruchomienie linii Gdynia-Oksywie
  • 1953 – elektryfikacja linii SKM Sopot-Gdynia oraz zbudowanie siedziby Elektrowozowni Gdynia-Chylonia, obecnie obiekt stanowi zaplecze warsztatowe spółki PKP Przewozy Regionalne w Gdyni-Leszczynkach
  • 1957 – elektryfikacja linii Gdynia-Wejherowo, otwarcie obecnego dworca Gdynia Główna
  • 1975-1983 w Gdyni miała swoją siedzibę Dyrekcja Rejonowa Kolei Państwowych, zarządzająca terytorialną infrastrukturą kolejową woj. Gdańskiego
  • 1985 – elektryfikacja linii Warszawa-Gdynia
  • 1988 – otwarcie kompleksu obiektów Elektrowozowni dla SKM w Gdyni-Cisowej
  • 1989 – elektryfikacja linii Szczecin-Gdynia, oddanie do użytku Hali Napraw w Wagonowni Gdynia-Grabówek
  • 2001 – powołanie PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
  • 2006 – podjęcie prac nad modernizacją dworca

Na PKP wielokrotnie przeprowadzano różnego rodzaju reorganizacje. Obecnie w Gdyni swoją siedzibę mają następujące jednostki kolejowe:

Ciekawostki kolejoweEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Komunikacja lotniczaEdytuj

Od 1919 Gdynię obsługiwało lotnisko w Gdańsku-Wrzeszczu. W 1935 powstał port lotniczy Gdynia z siedzibą w Rumi. W latach powojennych ponownie korzystano z lotniska w Gdańsku-Wrzeszczu. W 1974 oddano do użytku nowy port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie, którego gdyńskie władze samorządowe są współudziałowcem. Istnieje koncepcja przeznaczenia na cele cywilne dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej w Gdyni-Babich Dołach. W tym celu 2006 podpisano list intencyjny, którego sygnatariuszem zostali prezydent miasta, dowódca Marynarki Wojennej oraz prezes portu lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie.

Drogi krajoweEdytuj

S6 i 20 .

Imię nosiły, lub noszą Edytuj

Zobacz też Edytuj

Szablon:Wikinews

Linki zewnętrzne Edytuj

Szablon:Commons

Szablon:Linki do map Polski

Więcej z Fandomu

Losowa wiki